Seuran historia

​Ilmajoki-Seura ry pähkinänkuoressa

Kotiseutuyhdistys Ilmajoki-Seura perustettiin Santavuoren taistelun muistopäivän aikoihin vuonna 1939. Perustamiseen innostivat niin kotiseudun perinteiden tallentamis- ja elvyttämispyrkimykset kuin matkailulliset ja maisemalliset näkökannat.

Seuran toiminnan matkaanlähtöön ja myöhempään rientoon myötävaikutti paitsi otollinen ajan henki myös asiaan vihkiytyneiden ilmajokisten luja näkemys.  Heistä mainittakoon Antti Tapola, Mauri Röyskö, Otto Talvitie, Paavo Fossi, Arvo Ala-Röyskö. Ja seuran peräsimeen muutaman kymmenen vuoden kuluttua tarttuneen Vesa Luoman vaikutus oli aivan omaa luokkaansa niin toiminnan tuloksellisuuden kuin kotiseutuhengen vaalimisen kannalta.

Seuran museaalinen toiminta on ilmennyt muutamien perinnerakennusten ylläpidossa: alajokisauna, Perälän mäkitupa, Santavuoren näkötorni, Hautamäen paja sekä Yli-Penttilän ja Ilomäen tuulimyllyt.

Julkaisutoiminta on ollut yli puolen vuosisataa Seuran näkyvintä ja aktiivisinta toimintaa: jokajouluinen kotiseutuperinnelehti Ilmajoen Joulu, pitäjänmurresanakirjat, kasku- ja sananparsikirja Täyttä wärkkiä, pitäjänkuvateokset, Herkoolin historia, ajokaluteollisuuden historia, Rinda-Nickolan nuottikirja ja viimeisimpänä teoksena Paavo Fossin postuumi novellivalikoima Toisia kertomuksia.  Noihin julkaisuihin on tallennettuna arvokas, uniikki varasto Ilmajoen kulttuuriperintöä.

Kulttuuriympäristön suojeleminen on ollut Seuran toimintapiirissä keskeistä. Ei niinkään äänekkäänä mesoamisena kuin vakaana kannanottamisena.

Ilmajoki-Seura toimii läheisessä yhteistyössä niin kylätoimijoiden ja koulujen kuin kunnan, seurakunnan ja perinnekulttuuriyhdistysten - mm. Kulttuuriyhdistys Kytö ry:n ja Etelä-Pohjanmaan murreseura Krannit ry:n – kanssa.  Näin saadaan ajantasaista kosketuspintaa pitäjän ja osin maakunnankin kulttuurikenttään.

Kotiseutuyhdistyksen toiminta on oiva osoitus siitä, kuinka voidaan uurastaa aktiivisin vapaaehtoisin voimin kotiseudun  parhaaksi. Semmoinen työ kantaa hedelmää.

Antti Välimäki, vpj